Rozměry kolečka (durameter)
Rozměry koleček jsou udávány v milimetrech (mm), např. 82/20. První - větší rozměr vždy udává průměr kolečka, druhý – menší rozměr označuje šířku kolečka.
Obecně platí, že čím větší kolečka na bruslích máte, tím rychlejší jízdu můžete očekávat. Menší kolečka jsou naopak pomalejší, ale brusle jsou s nimi lépe ovladatelné. Velikost koleček je třeba vybírat optimálně s ohledem na pokročilost bruslaře.
V současné době se ustálilo asi následující doporučení:
pokročilost
|
velikost koleček
|
Začátečníci | 78-80 mm |
Mírně a středně pokročilí | 82-84 mm |
Zkušení bruslaři | 90 a více mm |
Jednoznačným trendem poslední doby nejsou co největší kolečka, ale spousta bruslařů přichází na to, že i s 84 mm kolečky se dá jet rychle a navíc bruslař neztratí ovladatelnost, která je hlavně ve vyšších rychlostech tolik důležitá. Ovšem záleží i na podvozku, třeba Rollerblade 90 úpně bez problémů, mají snížený podvozek a tento trend se čím dál více rozšiřuje.. Před koupí ideálně vyzkoušet !!!
Tvrdost kolečka (hardness)
Tvrdost je u koleček označována číselným údajem s A na konci, např. 80A. U některých hokejových modelů najdete také označení typu Soft (76A), X-Soft (74A). Obecně platí, že čím větší číslo, tím tvrdší kolečko.
Tvrdá kolečka jsou rychlejší, ale méně pohodlná na nerovném povrchu, hůře absorbují nerovnosti, ale naopak se pomaleji sjíždí.
Měkká kolečka jsou pomalejší, ale pohodlnější. Musíte u nich také počítat s rychlejším opotřebováním, obzvláště na méně kvalitním povrchu. Pokud vážíte víc než 100 kg, měkká kolečka ojedete za 300 km, možná ani to ne, takže musíte brát v úvahu i váhu :-)
U tvrdosti bychom potom doporučovali dělení podle jednoduchého modelu:
- měkčí kolečka (78A – 82A) spíše začínající – mírně pokročilý bruslaři
- tvrdší kolečka (82A a více) – mírně pokročilý bruslaři – profesionálové.
Výměna koleček
Kolečka pravidelně otáčíme a měníme pořadí na brusli tak, aby se kolečka optřebovala ze všech stran stejně a dlouho vydržela. Já osobně vidím ideální interval výměny 75 až 100 km??? Ale kdo chce měnit dřív a baví ho to ??? :-) Pozor, tím otáčením, není míněno opravdu otáčet, když ho dáte tak jak je, po směru jízdy na druhou brusli, vnější strana kolečka se ocitne na vnitřní... Neměnit tedy směr otáčení kolečka... Jak to vysvětlit líp ??? Pokud je na kolečku nápis na jedné (vnější) straně,musí být po výměně na druhou botu na vnitřní.... A jak prohazovat ?? Zde :